فرهنگ اصطلاحات پادگانی



 حضور برخی افراد اندک ماه چس درجه، در عرصه تهیه فرهنگ اصطلاحات مقدس رایج در پاد*گان باعث بروز برخی شبهات در میان افراد بالاخ شده است که آیا اینگونه افراد فاقد صلاحیت به واقع دارای برگه صحبت هستند و یا از سر ندانم کاری و جوانی اقدام به اظهار نظر نموده اند. پس از بررسی تیم تحقیق صحت مدارک* آکسفو*رد، این تیم طی گزارشی به انجمن بالاخان به سرپرستی ، بالاخ بالاخان، سرور سولاخان، ابراز کرده که چس ماه فوق الذکر به جز شستن استکان های چای و فراهم آوردن بساط صبحانه و رفع و رجوع امور محوله در نظافت اتاق، هیچگونه وظیفه دیگری نداشته و صحبت کردن ایشان بجز در مواردی مثل سلام کردن و چشم گفتن و پا کوبیدن جایز نمی باشد. لذا این انجمن به دلیل استقبال جالب توجه وب نوردان عزیز، اقدام به انتشار فرهنگ جامع این اصطلاحات مطابق آخرین تغییرات می نماید.

آش خور: به کلیه افرادی که در حال گذراندن دوره خدمت سربازی می باشند.

چس ماه: چس ماه به سربازی گفته می شود که با احتساب دوره دو ماهه آموزشی، شش ماه یا کمتر خدمت کرده باشد و از اواخر ماه هفتم به بعد کم کم از چس ماهی به در می آید.مثال: اولی- چند ماه خدمتی؟ دومی- شش هفت ماه    اولی-پف! چس ماه! به سرباز چس ماه “یقلوی” یا ” آویزون” نیز اطلاق میشود.

اندک ماه: مودبانه چس ماه، که این اصطلاح بیشتر در میان چس ماه ها رایج است.

گوز ماه: هر گاه سربازی بیشتر از ده ماه از خدمتش باقی مانده باشد به او میگویند که هنوز گوز ماه دیگر باید خدمت کند.

چس ماهی کشیدن: همان وضعیتی که دوست عزیز چس ماه ما در زمینه چای و نظافت و پا کوبیدن برای بالاخ ها به آن دچار است. البته لازم به ذکر است که هیچ چس ماهی به این که دیگران از او چس ماهی میکشند اعتراف نمیکند. مخصوصا اگر درجه او بالا باشد. او حتی نمیداند که همان کارهایی که به نظر او انجام دادنشان به دستور یک گروهبان بی سواد رسمی عادی است، دقیقا همان چس ماهی کشیدن محسوب میشود. چس ماهان عزیز اگر دقت کنند میبینند که بیشتر از هر کسی در پادگان از این قبیل کارهای عادی انجام می دهند. حتی وقتی از او می پرسند آیا چای میخوری یا نه به نوعی او را دچار چس ماهی کشیدن کرده اند… چرا که هر انسانی به اراده خودش میفهمد که چه زمانی میخواهد چایی بخورد.

بالاخ: کوتاه شده بالا خدمت است و به درستی فقط زمانی به کار میرود که سرباز ماه دوازده خدمت را پشت سر میگذارد.

بالاخ بازی: سربازان چس ماهی که با درجه بالا فکر میکنند میتوانند به دیگران زور بگویند با عبارت “برو بابا، بالاخ بازی درنیار” و کم محلی حتی از سوی سربازان صفر مواجه می شوند.

پایه خدمتی: تاریخ دقیق ورد به دوره سربازی… مثال: اولی- پایه ات چنده؟ دومی- 1/8/87…. در بیشتر موارد هنگامی که سربازان هیچگونه سوژه ای برای تفریح ندارند به یک چس ماه میگویند ” پایه تو بگو بخندیم!!!”

برگه ی صحبت: برگه ای مجازی که به سرباز پس از پشت سر گذاشتن ده ماه خدمت اجازه میدهد تا گاهی اوقات با صلاحدید بالاخ ها در مورد موضوعاتی که از او سوال میشود، و نه به تشخیص خود،  لب به سخن بگشاید.

اضاف کشیدن: سربازی که دوران قانونی خدمت او به پایان رسیده و مشغول گذراندن تنبیهات خود به صورت ماه های اضافه بر خدمت قانونی است.

سرباز خسته: سربازی که در دوران اضاف به سر می برد.

کلاه، پوتین، درجه یا لباس خسته: این اصطلاح در مورد پوشش ظاهری سرباز خسته به کار می رود. البته در بیشتر موارد سربازان چس ماه با شکستن لبه کلاه خود با توسل به زور و پاره کردن قسمتهایی از آن و یا نشستن و کثیف نگه داشتن آن و حتی در مواردی گرفتن کلاه یک سرباز ترخیص شده سعی در خسته نمودن ظاهر خود دارند. این مورد شرم آور در پوتین، لباس و درجه هم دیده شده است. برای مثال با سابیدن پوتین به آسفالت یا درجه به دیوار سیمانی

چس درجه: این از نوادر اصطلاحاتی است که در مورد افراد رسمی یا کادر هم به کار میرود. به معنی نو بودن درجه و یا تازه بودن ترفیع درجه می باشد.چس درجگی از فرسخها دورتر به چشم خواهد آمد.

بوی چس: این اصطلاح به نوعی حالت ابلاغ و دستور دارد، به طوریکه سربازان بالاخ موظفند به محض ورود یک چس ماه با گفتن عبارت ” اه اه چه بوی چسی می آید” انزجار خود را از حضور یک چس ماه در میان خود ابراز کنند.

سر*هنگ: به سربازی گفته می شود که از روابط حسنه ای با فرمانده خود برخوردار است.

سر*دار: به افسر چس ماه با درجه بالا اطلاق می شود.

سو*لاخی:به سربازانی با درجه های ستوان سوم، دوم و یکم،  ستوان سو*لاخی گفته می شود.

جشن پتو: این جشن برای سربازان چس ماه برگزار می شود و به نوعی حالت خوش آمد گویی دارد. به این صورت که بی هیچ گونه دلیلی و بدون اطلاع قبلی، بیخود و بیجهت یک شب حوالی ساعت خاموشی پتویی بر سر او انداخته و پس از غافلگیر کردن او با مشت و لگد، سعی در خورد کردن استخوان های او می کنند. به طوریکه حداقل آن شب بوی چس در آسایشگاه به مشام نرسد.

فیتیله: این مزاح در مورد سربازانی که مثل آدم سرشان را پایین میاندازند و خدمت میکنند به کار می رود. به این صورت که ابتدا فیتیله ای از جنس کرک و پرز پتوهای آسایشگاه ساخته می شود، سپس فیتیله مذکور را در میان انگشت اول و دوم پای آن شخص که در خواب ناز به سر میبرد، قرار داده و سر فیتیله را آتش میزنند. البته گفتنی نیست که تعداد فیتیله ها میتواند بیشتر از یک باشد.

هم بند: عملی که در آن بند پوتین های یک سرباز به خواب رفته را با چندین گره کور به هم می بندند. به طوریکه هنگام صبحگاه برای پوشیدن پوتین هایش، اجدادش جلوی چشمش بیایند. در مواردی دیده شده که سرباز بی اطلاع از هم بند شدن، در حالت گنگی و گیجی صبحگاه با مغز با لبه تخت مجاور خود برخورد کرده است.

خط: سربازان صفر به ازا هر شش ماه خدمت یک خط اتو پشت پیراهن خود از این شانه به آن شانه می اندازند.  وقتی از سربازی پرسیده میشود که چند خطی؟؟، به این مضمون اشاره دارد.

پسر/نوه خدمتی: سرباز یا سربازانی که نه ماه پس از ورود شما به پادگان وارد می شوند، پسر خدمتی شما محسوب می شوند. بعد از سه ماه دسته دیگر سربازان تازه وارد شده نوه خدمتی شما هستند.

لایی کشیدن: به برگه های مرخصی گفته میشود که از لای پرونده سرباز توسط او یا دوستانش بیرون کشیده می شود تا در محاسبه تعداد مرخصی ها به حساب نیاید.بدیهی است که برای سربازان چس ماه این امر دست نیافتنی می نماید.

بیرون کشیدن: همان لایی کشیدن، البته بیشتر در مورد برگه های بازداشتی به کار میرود.

بابا بزرگ: سربازی که با درجه بالا وارد مرحله بالاخی می شود.

بیسکوئیت: کلمه ای رمزی در میان سربازان به معنی سیگار

جا*ساز: محل نگهداری اشیا ارزشمند سرباز که البته بیشتر شامل سیگار و مواد *مخد*ر میشود.

هتل: وقتی سربازی در یگان خدمت خود از شرایط مطلوبی برخوردار باشد، آن یگان هتل محسوب میشود. این اصطلاح بیشتر توسط چس ماه ها به کار میرود.

بر*جک: منظور نگهبانی در بر*جک است. مثال: این هفته سه تا بر*جک دارم.

سا*چمه پلو: همان عدس پلو

پا کوبیدن: توهمی است که یک چس ماه سپاهی در سه چهار ماه اول خدمت خود به آن دچار می شود. به این صورت که فکر میکند باید به هنگام دیدن افرادی با درجه های بالاتر به آنها سلام نظا*می بدهد و یا در هنگام وارد شدن به اتاق به حالت خبردار پا بکوبد و صدای مهیبی از پوتین های خود تولید نماید.

انداختن و رفتن: سربازان دیگر به سربازی که به مرخصی میرود، میگویند ” چند روز میندازی، میری؟”

خط انداختن: این عمل توسط افراد ترخیص شده و به محض دریافت کارت پایان خدمت انجام میشود. به این صورت فرد ترخیص شده بوسیله کارت پایان خدمت خود خطی بر روی یک کاغذ آ چهار انداخته و آن را بر روی دیوار محل کار سربازان دیگر نصب می کنند تا سربازان هر روز با دیدن این کاغذ روی دیوار به این موضوع پی ببرند که تا وقتی کارت خود را نگرفته اند به واقع همگی چس ماه محسوب می شوند. البته در بیشتر موارد دیده شده که فرد ترخیص شده در آخرین لحظات پس از خداحافظی کارت خود را به شکل سیلی بر صورت سربازان دیگر میکوبد.

امیدوارم بعد از خواندن این فرهنگ جامع چس ماهان عزیز با آگاهی بیشتر این ماه های عذاب آور را پشت سر بگذارند.



ارسال به: Balatarin :: Donbaleh :: Mohandes :: Cloob :: Oyax :: Delicious :: Stumbleupon :: Friendfeed :: Twitter :: Facebook :: Greader :: Addthis to other :: Subscribe to Feed

0 نظرات:

نظر خود را درکادر زیر بیان نمائید